تحلیل و بررسی رابطه اختلالات رفتاری کودکان با بهداشت روانی والدین

تحلیل و بررسی رابطه اختلالات رفتاری کودکان با بهداشت روانی والدین

تحلیل و بررسی رابطه اختلالات رفتاری کودکان با بهداشت روانی والدین دارای 147صفحه با فرمت ورد و قابل ویرایش می باشد.

مشخصات فایل

تعداد صفحات 147
حجم 203 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی مقاله روانشناسی

توضیحات کامل

فهرست مطالب : 


فصل اول   
کلیات پژوهش   
مقدمه   
بیان مسئله   
اهمیت موضوع پژوهش   
اهداف تحقیق:   
فرضیه های پژوهش  
تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها  
فصل دوم   
پیشینه پژوهش   
مقدمه  
نیازهای کودک  
۱ – تعریف اختلال رفتاری   
اختلالات رفتاری کودکان  
طبقه بندی اختلالات رفتاری کودکان 
عوامل موثر بر بروز اختلالات رفتاری   
نقش والدین در اختلالات رفتاری کودک   
ویژگی های افراد با اختلالات رفتاری   
 اختلال عاطفی   
طبقه بندی اختلالهای روانی   
هنجارهای اجتماعی فرهنگی   
تفاوتهای مربوط به جنسیت   
وضعیت روانی کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری  
مشکلات توانبخشی افراد به اختلالات رفتاری به قرار زیر است :   
‹‹ پاره ای از مشکلات رفتاری و رابطه آنها با کندی پیشرفت تحصیلی ››  
‹‹ برخی تکنیکهای شناسایی کودکان مبتلا به مشکلات رفتاری ››   
‹‹ دسته بندی اختلالات رفتاری و تاثیر آنها در پیشرفت تحصیلی ››   
مشکلات فرآیند آموزش اختلالات رفتاری  
دوره های مختلف مطالعات همه گیر شناسی اختلالات رفتاری   
همه گیرشناسی  
بررسی پیشینه میزان شیوع اختلالات رفتاری کودکان در جهان و ایران   
پیشینه میزان شیوع اختلالات رفتاری در جهان   
پیشینه مطالعات همه گیر شناسی در ایران  
 ‹‹ پاره ای از تحقیقات انجام شده در ابطه با مشکلات رفتاری و پیشرفت ››  
سبب شناسی اختلالات روانی   
 عوامل ژنتیک    
دیدگاه روان پویشی  
 دیدگاه یادگیری  ( رفتاری )   
به طور خلاصه از نظر رویکرد رفتاری :   
 دیدگاه شناختی  
 دیدگاه انسانگرائی – هستی گرائی  
 دیدگاه اجتماعی   
نظریه های راجع به نقش خانواده   
تعریف بهداشت روانی   
سلامتی چیست؟  
تعاریف بهداشت روانی براساس مکاتب مختلف روانشناسی  
مکتب زیست گرایی   
مکتب روانکاوی   
مکتب رفتارگرایی،   
مکتب انسان گرایی   
سه سطح پیشگیری به منظور بهداشت روانی   
پیشگیری اولیه  
پیشگیری ثانویه   
پیشگیری ثالثیه
اصول بهداشت روانی   
پرورش دادن رفتارهای سالم تر و تأثیر آن بر بهداشت روانی   
خواب و بهداشت روانی  
سوء مصرف و وابستگی به مواد و تأثیر آن بر بهداشت روانی   
تاریخچه بهداشت روانی  
دیدگاهها ونظریه ها در بهداشت روانی   
رویکرد نظریه کمال   
رویکرد چند عاملی  
مسایل اجتماعی و بهداشت روانی   
استرس و بهداشت روانی  
بهداشت روانی در سنین و مراحل مختلف رشد  
بهداشت روانی در خانواده  
اصول برقراری رابطه انسانی با کودک و نوجوان   
بهداشت روانی در مدرسه   
بهداشت روانی در محیط کار  
بهداشت روانی در کودکان استثنایی  
رابطه بهداشت روانی با یادگیری   
بهداشت روانی و رسانه های گروهی  
اندازه گیری های روانی و کاربرد آزمونهای روانی   
روشهای درمان بیماریهای روانی   
توصیه های بهداشت روانی  
فصل سوم  
روش پژوهش  
مقدمه   
جامعه آماری:   
نمونه و روش نمونه گیری  
ابزار پژوهش   
 تعریف ابعاد نه گانه پرسشنامۀ SCL -90-R   
بعد شکایات جسمانی  
بعد وسواس – بی اختیاری    
بعد حساسیت بین – شخصی   
بعد افسردگی   
بعد اضطراب   
بعد خصومت و پرخاشگری   
بعد هراس اضطرابی  
بعد افکار پارنوئیدی   
بعد روان گسسته واری   
بعد سوالاتی اضافی   
 نمره گذاری پرسشنامه Scl-90-R  
اعتبار پرسشنامه Scl-90-R  :   
 روایی  پرسشنامه Scl-90-R :   
روش آماری   
فصل چهارم   
تجزیه و تحلیل داده ها   
بخش اول : آمار توصیفی   
بخش دوم- آمار استنباطی   
فصل پنجم 
بحث و نتیجه گیری   
بحث و نتیجه گیری درباره یافته ها   
محدودیت های پژوهش   
پیشنهادات پژوهش   
منابع فارسی   
قسمتی از متن :


مقدمه
بی شک خانواده، نخستین و مهمترین آموزشگاه و پرورشگاه انسان به شمار می آید و یکی از نهادهای اصلی و مقدس هرجامعه است. این خانواده است که فرایند شدن انسان را از قوه به فعل فراهم می کند و تسهیل می سازد و پس از یک زمینه مناسب وراثتی، مهمترین و ضروری ترین نیاز برای رشد یک انسان محسوب می شود و از این نظر خانواده، حیاتی ترین نقش را به عهده دارد. حساس ترین ایام زندگی یک فرد در خانه، در خانواده و در دامن مادر سپری می شود. از این رو قابل تعجب نیست که ریشه اکثر مشکلات رفتاری و ناهنجاریهای عاطفی، اجتماعی و روانی را باید در خانواده جستجو کرد. فرار نوجوانان از خانه، پرخاشگری، بی اختیاری در نگهداری ادرار، ناخن جویدن، اعتیاد، بزهکاری، اضطراب و نظایر آن جلوه هایی از عدم آموزش و عدم برقراری رابطه درست با کودکان و نوجوانان است (به پژوه، 1383).
مطالعات گوناگون نشان داده اند مشکلات بهداشت روانی در کودکان و نوجوانان بیش از سایر اقشار جامعه مشاهده می شود. افسردگی، اضطراب، خودکشی، بزهکاری، مصرف مواد مخدر، شکست تحصیلی و ترک تحصیل از جمله مشکلاتی به شمار می آیند که در دوران کودکی و نوجوانی مشاهده می شود که ناشی از عوامل متعددی چون ژنتیک، اختلال های خانوادگی، تبعیض های اجتماعی، برخوردهای نامناسب افراد خانواده، مدرسه، اجتماع و مجموعه ای از عوامل (خدایاری فرد، 1382).
کودک کافی است که عادی به دنیا بیاید و خانواده و محیطی مناسب در اختیارش باشد تا ببالد و رشد کند و به جایگاه ارزشمند خود برسد. اما زندگی خانوادگی، محیط اجتماعی، بهداشتی، آموزشی و فرهنگی بسیاری از مردم جهان چنان است که دستیابی به چنین مقصودی را دشوار و گاهی امکان ناپذیر می سازد. ما غالباً فرزندان خود را به دلیل خطاها و اختلال ها محکوم می کنیم، یا آنها را به باد ناسزا و تنبیه می گیریم و فراموش می کنیم به جای آن باید خطاها و ندانم کاریهای خودمان را دلیل بروز مشکلات آنها بدانیم .


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود


مطالب تصادفی